PAYLAŞ

Şair ve yazar Salman Nurhak, bu kitabıyla, Maraş’ta yaşayan, Atmi-Kaşanlı aşiretinin Osmanlı egemenliği ve Cumhuriyet döneminde de devam eden, egemenlerin baskı ve zulmüne karşı süren direnişinin tarihini yazmıştır. Başta Üryan Hızır Pirlerinin talipleri olan
Kaşanlı köylüleri, inanaçlarından aldıkları güçle başta yiğit halkı olmak üzere, şairleri ve ozanlarıyla tarihleri boyunca direnmişlerdir. Salman Nurhak, Kaşanlıların bu direniş dolu tarihini kitabına konu edinmiştir.

Kürt ve alevi bir toplum olan Kaşanlıların özellikle 1980 den sonra yaşanan toplumsal ve siyasal gelişmelerden etkilenmiş ve devletin baskı ve zorbalıklarına karşı direnmişlerdir. Salman Nurhak özellikle o günden bu güne devam eden bu direniş sürecini de bu kitabında işlemiştir. Böylece Salman Nurhak, tarihten bu yana direnen bir halk gerçekliğini
kitapta anlatmıştır. Salman Nurhak günümüze kadar taşıyan tarih sürecinin ulusal açıdan Kürt halkının ve inançsal olarak alevi inancının direniş noktalarını, önderlerini, şair ve sanatçılarını gelecek nesillere aktarmıştır. Böylece Salman Nurhak, siyasi ve kültürel olarak bir toplumun tarihini görünür kılmaya çalışmış ve bu konuda bir adım atmıştır.

Salman Nurhak, kanayan bir coğrafyanın yaralı insanlarundan birisi. Yıllardır yarasını sağaltmak için yazıyor. Yazmak sanıldığı gibi sadece dışarıya dönük bir eylem değil. Aslında insanlar yazarak daha çok kendi yüreklerindeki acıları dillendiriyor, acıların yakıcılığını
azaltıyorlar. O nedenle Salman Nurhak, kendi hayatının da bir parçası olan yaşanmışlıkları yazıyor.
Salman’ın yazdıkları bir toplumun görünen gerçekleridir. Bugün Afşin’in Kaşanlı köylerinde yaşamaya devam eden Kürt Alevi toplumunun en aktif ve en direngen bir bölümü olan Kaşanlılar, son yılların ve bölgenin en kanlı, en karmaşık sorunlarını yaşamış olan bir toplumdur. Bu toplum Maraş Katliamını, Elbistan saldırılarını, 1980 öncesi, devrimci direnişi, 1984 ve sonrasında yaşanan ulusal direnişi ve bugüne kadar yasanan tüm siyasal sosyal gelişmelerin tamamında yerini almış, direnmiş, bedel ödemiştir.

Kaşanlılar, gün olmuş bir Dedenin sarsılmaz inancında, gün olmuş bir devrimcinin yaratıcı kararlılığında, gün olmuş bir gerillanın korkusuz direnişinde yerini almıştır. Salman Nurhak’ta kendi kavlince, kendi marifet ve yeteneğiyle bunları yazmış, tarihe not etmiştir.

Daha çok yazmanın yolu, yine yazmaktan geçer. Daha çok yazacaklara ve Salman Nurhak’a başarılar dilemek bizim yapacağımız en doğru iştir.

PAYLAŞ

Yorumunuzu yazınız